logo bilzen

1967

1967

De Summer of Love golft van de Amerikaanse Westcoas tnaar deze contreien en de hippiecultuur breekt wereldwijd door. Slogans als ‘Flower Power’ en ‘Peace & Love’ zijn alom present. Jimi Hendrix, The Doors en The Beatles doen er met hun ‘All you need is love’ nog een schep psychedelica bovenop. Maar dé soundtrack voor de zomer vol liefde wordt geleverd door Scott McKenzie’s ‘(If you’re going to) San Francisco’ en het Britse Procol Harum met ‘A Whiter shade of Pale’. En laat het nu net die laatste band zijn die ze in Bilzen als absolute headliner verwachten. Het is Humo, dat de banden met het festival almaar nauwer aanhaalt, die het contract rond krijgt. Onder het motto ‘In Bilzen bloeit de beat’ organiseert het blad er ook een eigen tienershow: een hoop vaderlandse sterren draven op tijdens Humo’s allereerste Pop Poll. Anneke Soetaert, die de prijs voor ‘Beste Binnenlandse Zangeres’ krijgt, treedt ook op, maar de festivalgangers lusten geen pap van haar luisterliedjes en mikken tomaten en een kluit aarde naar het podium.
Heel wat liever gaat het eraan toe tijdens de ‘Love In’, een happening die – alweer – door Humo op poten wordt gezet. De Bilzenaars, die de voorbije jaren nochtans al heel wat kleurrijke figuren onder de bezoekers zagen passeren, kijken hun ogen uit terwijl een eindeloze stoet vlaamse bloemenmeisjes en –jongens voorbijtrekt. ‘Jazz Bilzen is hip, modern, jong, vrolijk, verrassend, artistiek verantwoord, gek en meeslepend’, noteert Johan Anthierens in De Post.
Het festival is op een mum van tijd uitgegroeid tot ‘the place to be’ en nergens anders staan pop- en rockbands, protestzangers, jazz- en bluesartiesten op hetzelfde podium. Vooral de affiche van vrijdag lokt veel volk: Armand en Boudewijn de Groot zijn populair, maar iedereen wil Procol Harum zien. De band geeft in Bilzen z’n allereerste liveconcert ooit. De reacties achteraf zijn gemengd: grandioos volgens de een, een overschreeuwde flop volgens de ander. Nog het meeste bericht de pers na afloop over de lange wachttijden tussen de concerten… De kwaliteit in Bilzen zit snor, er zijn gewoon te veel artiesten. Nochtans laat het publiek zich alles welgevallen: zelfs de ballet- en cabaretgroepen (met onder andere Herman Van Veen) die in het stadscentrum doorlopend te zien zijn, oogsten bijval.