logo bilzen

Wat vooraf ging

Wat vooraf ging

Het is de kersverse voorzitter van het Bilzense Davidsfonds, Fons Coch, die midden jaren ’60 wel eens wat anders wil dan het traditionele vendelzwaaien op de 11 juli-viering. Een muziekfestival met Jazz op het programma – zoals in het Waalse Comblain-la-Tour, lijkt hem wel wat. Die muziekstijl doet het goed, ook bij de jeugd. En jonge mensen aantrekken, daar is het Coch om te doen. Hij verzamelt al snel enkele enthousiaste vrijwilligers rond zich die het feest mee willen organiseren. Voor de programmatie vraagt hij Paul Bessemans, een jonge jazzkenner en –muzikant met heel wat connecties in muziek- en mediakringen. Het team kan aan de slag: er worden fondsen en sponsors gezocht, artiesten gevonden, de stad Bilzen blijkt zelfs bereid om de braakliggende Borreberg (een natuurlijk amfitheater!) in bruikleen te geven voor de festiviteiten. Alleen: naarmate de plannen ambitieuzer en concreter worden, blijkt de deadline van 11 juli niet haalbaar. De festiviteiten worden naar het eerste weekend van september verdaagd, zo lopen ze in Bilzen ook de organisatoren van Comblain niet voor de voeten. Als Bessemans in de aanloop van het evenement de BRT en Humo weet warm te maken en kleppers als Rita Reys en Champion Jack Dupree kan strikken, staan de sterren gunstig voor het piepjonge Jazz Bilzen.